Dalaman Kaymakamlığı’nın girişimleriyle Karayolları 13. Bölge Müdürlüğünce, 2023 yılının başında başlatılan restore çalışmaları yaklaşık bir yıl sürecekti. Restorede tarihi yapılarda kullanılan izolasyon ve güçlendirme malzemeleri kullanılacaktı. Köprünün çevresinde yapılacak çalışmalarla vatandaşın günübirlik kullanabileceği rekreasyon alanı ve su sporları merkezi olacaktı.

BETON FİRMASININ FAALİYETİNE KİM GÖZ YUMUYOR? BETON FİRMASININ FAALİYETİNE KİM GÖZ YUMUYOR?

KAYMAKAM 2023’TE BİTECEK DEMİŞTİ

Geçen yılın ilk aylarında Dalaman İlçe Kaymakamı Mesut Yakuta, köprüde yürütülen çalışmaları yerinde incelemişti. Yakuta, köprünün uzun yıllardır Fethiye-Muğla arasındaki ulaşımı sağladığını söylemişti. Projenin yıl sonuna kadar tamamlanacağını kaydetmişti. Köprünün daha uzun yıllar bölgeye hizmet edecek hale getirileceğini ifade etmişti.

Proje sorumlusu İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Arslan da köprünün güçlendirme restorasyonunu mimari siluete ve koruma kurulu kararına uygun şekilde yaklaşık 6 ayda bitirmeye çalışacaklarını aktarmıştı.

VATANDAŞ VERİLEN SÖZLERİN TUTULMASINI İSTİYOR

2023 yılı bitmesine ve 2024 yılının da 4 ayı geride kalması rağmen tarihi Atatürk Köprüsü’nde bir gelişme olmadığı belirtildi. Yetkililerin 2023 yılının sonunda tamamlanacağı sözü verdiği Atatürk Köprüsü’nün durumuna vatandaşlar tepki gösteriyor. Gazetemizi arayan vatandaşlar, “Çalışma başladığında ne zaman biteceği de söylenmişti. Ancak verilen sözler yerine getirilmedi. Çalışmalar yarım kaldı. Vatandaş olarak bizler mağdur oluyoruz. En kısa sürede bitirilmesine talep ediyoruz.” Dediler.

KÖPRÜNÜN HİKAYESİ

Aslında bu köprünün çok ilginç bir öyküsü var. Kısaca özetlersek Ortacalı ve Dalamanlı ister, Atatürk emreder ve köprünün yapımına genç Cumhuriyet’in ilk yıllarında başlanır. Dalaman Çayı'nın azgın sularının, Muğla-Fethiye ve Muğla-Antalya yolunu kullananlara geçit vermediği o yıllarda hem yöre insanının ulaşım kolaylığı, hem de ürettikleri tarımsal ürünlerin Anadolu'nun iç kesimlerine kolaylıkla taşınabilmesi için Dalamanlıların Atatürk'ten talebiyle köprü inşaatına başlanır. O yıllarda adı Terzialiler olan Ortaca halkı ve çevredeki yurttaşlar, Atatürk'ü Ortaca'ya davet ederler. Ayrıca, Ortaca'dan, Dalaman ve Fethiye'ye ulaşımda güçlük çektikleri için Dalaman Çayı üzerine modern bir köprü yapılmasını talep ederler. Cumhurbaşkanı Atatürk, yöreye gelmeyi çok arzuladığını, Dalaman'daki Devlet Üretme Çiftliği’ni görmek istediğini, köprünün yapılması için de talimat verdiğini, köprü bitince üzerinden geçmek üzere yöreye gelmek istediğini belirten bir mektup gönderir. 1934 yılında yapımına başlanan köprü, Dalaman Üretme Çiftliği bünyesinde bulunan Tarım Açık Cezaevi’ndeki mahkumlardan oluşan 170 işçinin çalışmasıyla bir yıl içinde, Fransa'dan getirilen bir projeye ve Fransız mimarisine uygun olarak tamamlanır. Ancak, Atatürk'ün rahatsızlanması ve tedavisinin sürmesi nedeniyle köprüden geçmek ulu öndere nasip olmaz.

Böylesi ilginç bir hikayesi olan köprü, Muğla-Dalaman karayolu güzergahının değiştiği 1960'lı yıllara kadar kesintisiz ulaşım hizmeti verir. Bir anlamda Ege ile Akdeniz'i birbirine bağlar. Yörede "Atatürk" adıyla anılan köprü, Muğla-Dalaman-Fethiye ulaşımını sağlayan modern yolların yapılması ve yolun güzergahının değiştirilmesiyle, şimdi sadece çevre köylere ulaşım için kullanılıyor. 3,5 metre genişliğinde, 85 metre uzunluğunda ve 14 metre yüksekliğindeki Atatürk Köprüsü’ndeki restore çalışmaları tamamlansaydı, işlevini bir asır daha koruyacak duruma gelecekti.